تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد ۲۴ از وضعیت اردوگاه اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

اصلاح‌طلبان در دوراهی معرفی نامزد اختصاصی و حمایت از نامزد اعتدالی | نامزدهای اصلاح‌طلب بدون هماهنگی با احزاب کارشان را شروع کردند

گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات به اندازه اصول‌گرایان فراغ بال ندارند چرا باید از سد بلند شورای نگهبان عبور کنند با این حال این گروه‌ها درصددند در انتخابات حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشند و از ورود مجدد یک نامزد اصول‌گرای تندرو به پاستور جلوگیری کنند.

اصلاح‌طلبان در دوراهی معرفی نامزد اختصاصی و حمایت از نامزد اعتدالی | محمد صدر ناصر همتی محمدرضا عارف

رویداد۲۴ | میثم سعادت: حدود یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است؛ انتخاباتی که هیچ کس انتظار برگزاری زودهنگام آن را نداشت. اما حالا اصلاح‌طلبان هم در حال گفتگو بر سر استراتژی مناسب برای این انتخاب هستند. اصلاح‌طلبان در این مقطع را می توان در سه جریان شناخته‌شده صورت بندی کرد: تحول‌خوهان، جبهه اصلاحات و روزنه‌گشایان. هر کدام از این جریان‌ها چه استراتژی در انتخابات آینده دنبال می‌کنند؟

تحول‌خواهان

قسمتی از جریان اصلاحات امروز از انتخابات عبور کرده است. البته به یاد بیاوریم مصطفی تاجزاده به عنوان یکی از نمادهای این جریان، سال ۱۴۰۰ با حضور در وزارت کشور نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و متن بلندی را هم به عنوان برنامه‌های خود قرائت کرد. با این حال امروز تاجزاده در زندان است و سایر چهره‌های موثر این جریان نیز، مثل سعید مدنی وضعیت مشابهی دارند. اکثریت این جریان اصرار دارند دیگر به نام اصلاح‌طلب شناخته نشوند و به مرور با عنوان تحول‌خواهان در عرصه سیاسی شناخته می شوند.

البته پیش از این سابقه داشته که برخی نیروهای اپوزیسیون از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کنند چنانچه سال ۸۴ نهضت آزادی به‌طور جدی از نامزدی مصطفی معین حمایت کرد یا سال ۹۶ بعضی از دانشجویان و فعالان تحکیم وحدت، در دفاع از نامزدی حسن روحانی وارد عرصه انتخابات شدند.

جبهه اصلاحات

تشکیلات اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نتوانست برای حمایت از همتی، به جمع‌بندی نهایی برسد. در انتخابات مجلس وضع بدتر بود و رسماً اعلام شد هیچ نامزدی با برند این جریان در انتخابات شرکت نخواهد کرد. اما حالا آنها به دنبال معرفی نامزدهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در روزهای گذشته شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد. از جمله گفته شد بهزاد نبوی مسئول مذاکره با نامزدها شده و جای دیگر گفته شد مصطفی معین و رضا خاتمی نامزدهای اولیه جریان اصلاح‌طلب هستند. از گوشه و کنار شایعات دیگری هم مطرح شده اما آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران به رویداد 24 می‌گوید این اخبار کذب محض هستند.


بیشتر بخوانید:  چهره شاخص اصلاح طلب: ممکن است عوامل نفوذی در لایحه حجاب خط‌هایی بدهند!


شنیده‌های رویداد ۲۴ حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان قصد تحریم انتخابات را ندارند و به زودی نامزدهای خود را معرفی خواهد شد اما هنوز درباره نفرات معرفی شده و شکل معرفی این نامزدها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. تحلیل آنها این است که برای حضور در انتخابات باید دو شرط رقابت‌پذیری و اثربخشی در انتخابات فراهم باشد. برخلاف مجلس که اثربخشی کمی در عرصه سیاسی دارد، اتفاقا ریاست جمهوری اثربخشی بیشتری دارد و باید برای این انتخابات جدی‌تر وارد عرصه شد. 

موضوع دیگر، معرفی نامزد اختصاصی یا حمایت از کاندیداهای میانه‌رو است. تصور اصلاح‌طلبان آن است که از حمایت نامزد غیراختصاصی در انتخابات ۹۲ ضرر کرده‌اند و اعتبارشان خدشه‌دار شده. بنابراین وزنه معرفی نامزد اختصاصی یا دست‌کم با هویت مشخص اصلاح‌طلبانه سنگین‌تر است. اما از سوی دیگر، پارامتر شورای نگهبان دست اصلاح‌طلبان را می‌بندد و آن‌ّ‌ها این فرض را هم در نظر دارند که در صورت ردصلاحیت نامزدهای اختصاصی‌شان چه باید بکنند؟

روزنه‌گشایان

روزنه‌گشایان علی‌رغم بیانیه پرحاشیه‌‌شان در انتخابات مجلس، در آن انتخابات حضور جدی نداشتند و فهرستی در مجلس ارائه نکردند (البته بعد از اعلام نتایج حضور تعداد قریب به ۱۰۰ نماینده را حاصل کار خود دانستند. در رقم میانه‌روها در مجلس جدید البته اما و اگر زیاد است).

به نظر می‌رسد روزنه‌گشایان از هر نامزد حداقلی که از جناح اصول‌گرا یا جبهه پایداری نباشد، حمایت می‌کنند. نمونه این رفتار را می‌توان در صفحه اول روزنامه اعتماد روز شنبه پنجم خرداد دید که فهرستی بلندبالا از نامزدها ارائه کرده بود.

نامزدهای مطرح

در روزهای اخیر، اطرافیان محمدرضا عارف، عبدالناصر همتی و عباس آخوندی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند. هیچ کدام از این سه نفر با دعوت احزاب اصلاح طلب وارد انتخابات نشده‌اند اما بعید نیست بتوانند حمایت بعضی گروه‌ها را به دست بیاورند. البته توجه به این نکته ضروری است که از این جمع، عباس آخوندی سابقه یک بار ردصلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

همچنین در محافل شنیده می‌شود که برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال کاندیداتوری سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. آقای صدر تنها اصلا‌ح‌طلب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سابقه خدمت در وزارت امورخارجه را دارد.

در روزهای آینده باید منتظر اخبار بیشتری از تحرکات جریان اصلاح‌طلب باشیم. آنها همزمان که جلسات فشرده‌ای برگزار می‌کنند، فعالیت‌های جناح رقیب را هم رصد می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
2
رای ب رای
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
0
2
مثل آب در هاون کوبيدن است
نظرات شما